zaterdag 3 april 2010

In godsnaam…

God, een machtig woord, wat je uit respect met een hoofdletter hoort te schrijven. Natuurlijk is het vreemd dat je ‘iemand’ die hoogstwaarschijnlijk niet bestaat aanduid met een hoofdletter, maar Sinterklaas schrijf je tenslotte ook met de hoofdletter S, dus die G gun ik god gewoon.

Maar wat is die zogenaamde God dan? Een man op een wolk, of slechts een gevoel? Een bron van hoop, of slechts een excuus om alles te doen wat God verboden heeft.

Ik heb nooit zo veel gesnapt van het geloof, ik vraag me af waarom er nog mensen zijn die meedoen aan dat spelletje. Want het geloof is eigenlijk gewoon een spel, waarvan de regels zijn vastgelegd in De Bijbel. Gewoon, net als voetbal: Je doet vrijwillig mee, maar je moet je dan wel aan de regels houden, anders speel je vals.

En dat aan de regels houden, dat valt soms nog vies tegen. Want wat nou als je katholiek bent, maar ook op mannen valt? Nou dat is heel simpel: Dan speel je vals. Je krijgt een rode kaart en moet het spel verlaten.
Ik vind dat een prima redenering: Als je je niet aan de regels wil houden, mag je niet mee doen.

Maar niet iedereen is het daar mee eens, want meteen begonnen er weer mensen te zeuren over discriminatie, artikel 1 van de grondwet en andere irrelevante zaken.
Aan de “katholieke homo’s” heb ik dan ook maar een vraag: Waarom zou je bij een organisatie willen horen, als je weet dat ze je daar niet accepteren? Het is een beetje alsof je als Afro-Amerikaan lid wil worden van de Ku Klux Klan.

Nu heb ik de katholiek kerk wel weer genoeg gelijk gegeven, want ik wil hier niet de indruk wekken dat ik op een of andere manier achter de Paus sta. Ook niet voor de Paus trouwens, want voor je het weet ben je letterlijk de lul. Ik ben altijd al behoorlijk atheïstisch geweest, maar toen de Paus de volgende misselijkmakende zin sprak, besloot ik dat de Katholieke kerk definitief opgeheven moet worden.

Ik citeer: “…dat is waarom, ongeacht de verschrikkelijke zonden die tegen ons begaan door deze zondige kinderen, de Kerk hoort door te gaan en hen te vergeven…”
De Paus vraagt hier verdomme of we de ‘zondige kinderen’ kunnen vergeven.

Als Marc Dutroux op het acht uur journaal gevraagd had of we zijn slachtoffers konden vergeven, had hij er direct nog 5 jaar tbs met dwangverpleging bij gekregen. Maar in naam van die God mag de Paus er blijkbaar uitbraken wat hij wil.

Oorlogen, moorden, aanrandingen, lijfstraffen; wereldwijd gebeurt er van alles in de naam van God. En als God het daar allemaal inderdaad mee eens is, denk ik dat die God niet veel goeds betekend.

Natuurlijk heeft iedereen het recht om te geloven in wat hij of zij wil; De Paashaas, Sinterklaas, de Kerstman, of God. Maar kan men dat dat geloof voortaan lekker voor zichzelf houden. En de politiek, de media en de rest van de samenleving er buiten laten. Dat zou een hoop gedonder schelen.

2 opmerkingen:

  1. Wat jij zegt: dat geloof om regels gaat, is een beeld dat je zelf er van hebt. Maar als je je er nou écht eens in verdiept dan zie je dat het helemaal niet zo is. Jij dacht natuurlijk meteen aan de tien geboden bij het maken van deze blog: en als je deze overschrijdt dat je een zonde hebt gedaan: en dat het schluss is. Nee, dat is het niet. Iedereen maakt fouten, maar we moeten beseffen dat we fouten maken. En er staat nergens in de bijbel dat homo's fout zijn. Nee, dat maken de mensen er zelf van, met al die oude conservatieve ideeen over het geloof.
    Hetgene wat juist gedonder met zich meebrengt is het feit dat mensen allemaal dingen rond het geloof gaan bedenken. Ze blijven niet bij de essentie van het geloof

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik denk niet alleen dingen over het geloof, ik vind er dingen over. En ik heb geen probleem met het geloof op zich, ik heb wel een persoonlijk probleem met de invulling die katholieke kerk er aan geeft.

    En dan de katholieke kerk in het bijzonder, omdat hoge geestelijken daar hun bekrompen ideeen aan de hele wereld proberen op te leggen.

    Maar als je er dan bij wil horen, moet je als homo niet gaan zeuren als je geweigerd wordt.

    zoals ik al schreef, iedereen moet geloven wat hij wil, maar hou dat lekker voor jezelf.

    P.s: Er staat volgens jou dus ook nergens in de bijbel dat mannen niet bij mannen horen te liggen?

    "(Leviticus 20:13) Wanneer ook een man bij een manspersoon zal gelegen hebben, met vrouwelijke bijligging, zij hebben beiden een gruwel gedaan; zij zullen zekerlijk gedood worden; hun bloed is op hen!"

    "1 Cor.6:10 "Dwaalt niet; noch hoereerders, noch afgodendienaars, noch overspelers, noch ontuchtigen, noch die bij mannen liggen, noch dieven, noch gierigaards, noch dronkaards, geen lasteraars, geen rovers zullen het Koninkrijk Gods beerven."

    Hoe je dit alles op moet vatten is natuurlijk een persoonlijke kwestie, en hoe je de regels naleeft is je eigen zaak. Maar het probleem is dat de katholieke kerk zelf deze regels handhaaft, en dat je dan als gelovige geen enkel
    recht hebt om te gaan protesteren en dingen als de grondwet erbij te halen.

    Iedereen moet geloven wat hij wil, maar laat de rest van de wereld daar buiten. Dat zou volgens mij flink wat problemen oplossen

    BeantwoordenVerwijderen