vrijdag 26 februari 2010

Girlscene.nl; lief, leed, kommer en kwel

reactie op een uitgeschreven columnisten wedstrijd van de site girlscene.nl,
Ik heb lichte kritiek op deze wedstrijd, vandaar deze column.


Een van de grootste meidensites van Nederland, te vinden onder de URL www.girlscene.nl, heeft een columnisten wedstrijd uitgeschreven. De plek voor ‘Nederlands grootste schrijftalent’ om zijn kwaliteiten te showen, en zijn talenten te delen met de zeshonderdduizend unieke maandelijkse bezoekers.

De definitie van een column luid volgens het altijd betrouwbare woordenboek:
‘Korte prozatekst, geschreven voor een dag- of weekblad of voor een tijdschrift door een medewerker die vanuit een onafhankelijke positie bepaalde onderwerpen die vaak een bepaalde actualiteitswaarde hebben op de korrel neemt.’
En die onafhankelijke positie, daar draait het om. Een columnist moet een voorvechter zijn van de vrijheid van meningsuiting, en de grenzen hiervan constant blijven opzoeken. Een eigen mening onverhuld naar voren brengen, dat is het doel.

Maar wat heeft Girlscene bedacht? De deelname aan de columnisten wedstrijd vind plaats door een ‘column’ te schrijven waarin je verteld wat je zo leuk vind aan de eerder genoemde site. Nu moet men weten dat op girlscene.nl leuke artikelen staan, maar de nieuwswaarde ervan is meestal zeer laag, net als het niveau van de geschreven artikelen. Dat juist deze site nu opzoek is naar ‘Nederlands grootste schrijftalent’ is niet zo vreemd, aangezien de redacteuren dat zelf in ieder geval niet zijn. Maar dat ze op zoek zijn naar een columnist is wel vreemd, aangezien ze daarmee vragen om stukken met enig niveau, waarin een kritische blik gegeven wordt op maatschappelijke onderwerpen.
En die kritische blik op zaken, daar kunnen ze op girlscene meestal niet zo goed tegen.

Het meest interessante deel van de site zijn dan ook niet de door de redactie geschreven artikelen, maar juist het forum. Een forum is vanuit de oudheid een plaats waar Jan en alleman zijn mening mag verkondigen en verdedigen, maar op girlscene denken de redacteuren daar heel anders over. Een flink censuurbeleid bepaald wat je wel en niet mag posten, en als jouw mening niet bevalt wordt je ‘gebanned’. Je kunt inmiddels wel raden dat mijn mening niet altijd gewaardeerd wordt, en dus ben ik ook een maand van het forum verbannen. Een echte kritische columnist, met een eigen visie en een mening die misschien niet altijd aansluit op die van de redacteuren, daar is Girlscene nog lang niet klaar voor.

Maar wat nog het aller belachelijkst is van deze hele wedstrijd, is het feit dat de geschreven slijmbetogen over de site gepubliceerd moeten worden in de schoolkrant of lokaal dagblad. Heel belangrijk hierbij is dat de URL van de site, www.girlscene.nl dus, vermeld wordt. Aan die eis voldoe ik inmiddels ruimschoots, en ik heb ook nog wel de neiging om dit stuk in te sturen naar een krantje a la de Televaag, of toepasselijker: www.geenstijl.nl/ . Want een westrijd uitschrijven alsof je opzoek bent naar een ‘columnist’, die vervolgens alleen stukken mag schrijven over girlscene-correcte onderwerpen zoals oppervlakkige meidenzaken en gebroken nagels, is natuurlijk al behoorlijk vreemd. Maar als het echte motief achter de wedstrijd dan vooral reclame voor de eigen site blijkt te zijn, dan ben je bijna niet meer serieus te nemen.

16 opmerkingen:

  1. Je bent en schrijft echt ge-wel-dig <3

    - Paprikaas

    BeantwoordenVerwijderen
  2. dude, geweldig!

    - happysmile

    BeantwoordenVerwijderen
  3. helemaaal gelijk!


    - the_grinch

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Jij zou gewoon moeten winnen xD

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Moest lachen toen ik las dat ze dit stukje niet accepteren. Bevestigt alleen maar wat je zei over die censuur ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. awesome, ga zo door!

    - OVERxTHExRAINBOW

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Je hebt helemaal gelijk! Beetje jammer dat dit stukje niet geplaatst mag worden.

    - NTFO

    BeantwoordenVerwijderen
  8. leuke blog,
    die drie foto's onder elke post zijn echt heel leuk!

    x kvolg je

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Idd, het is gewoon belachelijk dat dit niet op girlscene mocht, ze zeggen vrijheid vann menings uiting, maar ze passen gewoonweg sensuur toe daar.

    make_up_geek

    BeantwoordenVerwijderen
  10. You're so damn right!
    Precies hetzelfde wat ik al dacht... in plaats van dat je jezelf met een goede, kritische column laat zien moet je reclame maken voor girlscene... Lekker makkelijk (en vooral GRATIS! reclame erbij...)

    Ik ga zeker vaker meelezen!

    Lisanne

    (En ff heel wat anders; ik ben ook mijn eigen blog aan het maken op blogger.com, en ik vraag me af hoe je die selectievakjes onder je blog aanmaakt? (waar bij jou instaat grappig/interessant/etc...) Dat vind ik echt gaaf staan!)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Toen ik las dat girlscene een columniste zocht dacht ik aan jou. Toen ik de inhoud van de wedstrijd las niet meer. Hoe is schrijf een leuk reclameberichtje een column?

    - heleboelnummers

    BeantwoordenVerwijderen
  12. En het is en blijft een hopeloze wedstrijd, dat bevestig jij alleen maar (=

    So- ilikeitalot.

    xo'- No0b

    BeantwoordenVerwijderen
  13. haha thnx girls, ik krijg zin om deze pagina door te mailen naar moniquem ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. haha echt leuk geschreven! xp

    BeantwoordenVerwijderen
  15. is er eigenlijk al een winnaar gekozen??

    BeantwoordenVerwijderen