zondag 8 augustus 2010

Schrijverswoede

Schrijvers van de wereld: Kom in opstand. Al uw ongepubliceerde boeken, weggeworpen manuscripten en in de uitverkoop gegooide romans moeten gewroken worden. Binnen enkele maanden verbleken zelfs uw bestsellers bij de verkoopcijfers van een nog te publiceren boek. Want Baby Bieber publiceert: My lousy little Life.

Hoewel het boek waarschijnlijk anders zal gaan heten, is het geen grapje. Justin Bieber gaat een boek schrijven. Het verbaast mij dat hij al kan schrijven en hij schijnt zo waar ook zindelijk te zijn, maar wat voor zinnigs kan er uit dat ventje komen?

Ik heb zelf ook al een aantal pogingen tot het schrijven van een boek gedaan, waarvan de beginselen staan te verstoffen in de diepe krochten van mijn computer. Maar gelukkig heb ik genoeg zelfkennis om te weten dat mijn verhalen nog lang niet rijp zijn voor publicatie. Alle roem, faam en gillende pre-pubers hebben Justin Bieber blijkbaar het idee gegeven dat hij over uitzonderlijk literair talent beschikt. Ik kan me er weinig bij voorstellen.

Gelukkig gaat het boek over een simpel onderwerp: Zijn leven. Het zijn maar zestien jaartjes waarin hij redelijk makkelijk onredelijk veel geld verdiend heeft, dus voor diepzinnigheid hoeven we niet bang te zijn.

Maar er is meer biografische lectuur in de maak. Ook ‘het sterrenmeisje’ vond het nodig haar levensverhaal te publiceren. “Het sterrenmeisje, deed die niet eens mee aan Hollands Got Talent?” hoor ik je denken. Nee. Het sterrenmeisje heeft namelijk nog vrij weinig talent met de wereld gedeeld, alleen een heleboel zielig gezeur.
Ze wilde drie getatoeëerde sterretjes op haar gezicht, maar viel in slaap. Ze kreeg er uiteindelijk 56. Een typisch geval van ‘mag het ietsje meer zijn?’.

Nadat de hele wereld haar had uitgelachen, niemand geloofde dat ze echt in slaap gevallen was en eigenlijk niemand medelijden had, komt ze dus met een boek.
Een heel boek over haar verleden vol misbruik en alcoholistische ouders en natuurlijk een uitgebreid verslag van de gezichtsverminking. Ik denk dat een psycholoog een betere klant is voor haar verhalen dan de lezende consument. Wie weet zit achter die sterren een literair sterretje, maar echt gezellig leesvoer lijkt het me niet.

Er is vast een markt voor dit soort boeken, maar ik vind het commercieel geneuzel. Laten we de schrijvers die niet voor het geld, maar uit passie schrijven niet vergeten. En dan zal ik jullie bezig blijven houden met mijn columns. Totdat ik genoeg stijl, frustratie en inspiratie heb om een heel boek te vullen.

5 opmerkingen:

  1. mooie zinnen die lekker lopen en voor zover ik verstand van schrijven heb, vind ik dat je geweldig schrijft !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bieber's boek zal wel volstaan met zinnen als: "I was like baby, baby, baby, oooh" getver.

    Weer heel leuk geschreven :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mijn oom nam het sterrenmeisje in dienst om te werken bij hem in het tattooshop.
    Toen ze niet meer in de publiciteit kwam heeft hij haar ontslagen.

    Mss heeft ze daarover het boekje geschreven?
    En ik denk niet dat de hele wereld haar kent. Ze woont vlak bij mij in de buurt...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wanneer schrijf je weer eens iets.. Ik mis je collums!

    BeantwoordenVerwijderen