donderdag 23 juli 2009

De naakte waarheid

De naakte waarheid

Kleding is misschien wel het minst vernieuwende dat we tegenwoordig kennen. Duizenden jaren geleden droegen onze voorouders al berenvellen, en tot op de dag van vandaag gaan de meeste mensen gekleed door het leven.

De reden dat we nogsteeds kleding dragen is simpel. Het houd je warm en bedekt de ‘edele delen’. Wat mij hierbij aan het denken zet is dat het steeds warmer wordt op aarde, en dat de uitspraak ‘Sex Sells’ niet voor niets in de wereld is gekomen.
Een beetje boel bloot lijkt tegenwoordig geen probleem te zijn, en de naakte waarheid wordt maar al te vaak onthuld. Nu de basisbeginselen van het dragen van kleding wegvallen, ben ik al begonnen met aftellen tot het tijdperk van het al om geaccepteerde nudisme aanbreekt.

‘Al om geaccepteerd nudisme? Dat kan tog niet?!’ Hoor ik je denken, want jij denkt natuurlijk –net als ik- meteen aan de Burka probleematiek. Als je niet eens je mooie reebruine ogen wilt delen met de rest van de wereld, hoe moet dat dan met die volledige naaktloperij? En dan zijn er ook nog de nonnen, priesters en mormonen, bij wie naaktloperij niet helemaal gepast lijkt.
Maar ik denk dat juist dit de groepen mensen zijn die als eerste hun kleding op de brandstapel gooien, onder de bezielende leiding van Arie Boomsma. Onze grote gespierde EO vriend snapt namelijk dat hij zijn lichaam van god gekregen heeft, en dat je gods werk in al zijn pracht en praal moet tonen. Je kunt je dan afvragen of hij de man in de wolken dankbaar moet zijn, of die man van de sportschool, maar hoe het ook zijn mag; ik ben blij dat hij het met ons wilde delen. En ik geloof heilig dat die fotoshoot in dat homoblad niet de bedoeling had het percentage masturberende tieners te verdubbelen, maar dit seizoen krijgen de kandidaten van zijn kijkcijferkanon ’40 dagen zonder seks’ het vast een stuk zwaarder.

Als iedereen dan naakt rondloopt, en zijn best doet om geen seks te hebben, is er 1 groot probleem opgelost: Het eeuwige opdringerige geblaat over mode. Want mode is waarschijnlijk het meest nutteloze en onzinnige fenomeen dat de mens in de afgelopen paar duizend jaar heeft ontwikkeld.
Het feit dat men iets heel lelijk vind, totdat een paar overgewaardeerde tijdschriften beslissen dat het mooi is, en mensen het dan ook daadwerkelijk gaan kopen, omdat je er anders écht niet bij hoort. In plaats kleding te gebruiken om ons te onderscheiden,
lijkt erbijhoren voor sommigen van ons het hoogste doel. En dan denk ik dat we al die onhandige kledingstukken maar beter gewoon kunnen afschaffen. Want zeg nou zelf, in Nederland heb je toch ook helemaal geen sheep-skinned-eskimo-laarzen nodig? ‘Vrijheid, blijheid, naaktheid en broederschap, de 4 kernwoorden van de naturalistische revolutie’, ik hoor het die naakte geschiedenis leraar al vertellen over een paar honderd jaar .

Geen opmerkingen:

Een reactie posten